Ads 468x60px

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2011

ΠοδηΛάτρεις στα Χανιά: Θέσεις για το κυκλοφοριακό και τη νέα Δημοτική Αρχή

Κύριε διευθυντά,


πώς λύνουμε ένα πρόβλημα; Κατά τον Σωκράτη (ναι, αυτόν απ’ τα παλιά), απλώς κάνουμε τις σωστές ερωτήσεις και εκμαιεύουμε τη σωστή απάντηση. Σωκρατική διαλεκτική, προσπάθεια πρώτη... έχουμε και λέμε:

«- Πώς λύνουμε το κυκλοφοριακό χάος της πόλης;»... αρχίζει το κατεβατό με λύσεις, προτάσεις, Δημοτικά Συμβούλια κι διαφωνίες, μελέτες και σωτήρες, χρόνια και χρόνια και το μπάχαλο καλά κρατεί.

Σωκρατική διαλεκτική, προσπάθεια δεύτερη:

- Πώς δημιουργήθηκε το κυκλοφοριακό χάος της πόλης;

- Ποιος το δημιούργησε;

- Ποιος θα το λύσει;

Ως 'ΠοδηΛάτρεις', 7 χρόνια τώρα προσπαθούμε να αλλάξουμε τη ρημάδα την αρχική ερώτηση (παριστάνοντας ίσως και τους μοντέρνους Σωκράτες). Οχι το πώς θα το λύσουμε, αλλά το πώς δημιουργήθηκε, από ποιον και ποιος θα το λύσει, προτού πάμε στο διά ταύτα για το πώς θα λυθεί. 7 χρόνια τώρα προσπαθούμε λοιπόν να καταδείξουμε την Ι.Χ. κατάχρηση και να πετάξουμε το μπαλάκι της ευθύνης αλλά και της λύσης, στον καθένα από εμάς. 7 χρόνια λέμε το απλούστατο:

'Το κυκλοφοριακό χάος το δημιούργησε ο καθένας από εμάς - το κυκλοφοριακό χάος θα αμβλυνθεί με την προσφορά του καθενός από εμάς'.

Στην Ελλάδα καταστρέφουμε όλοι μαζί και μετά ψηφίζουμε ‘δημοκρατικά’ για τον σωτήρα. Στην Ελλάδα ο σωτήρας δηλώνει υπηρέτης πριν την ψήφο, αλλά κατοχυρώνεται ως άρχοντας μετεκλογικά. Και στην ίδια Ελλάδα φταίνε όλοι εκτός ημών. Αναγνωρίζοντας τις ευθύνες που μας αναλογούν απευθυνόμαστε λοιπόν στη νέα Δημοτική Υπηρεσία (ή Αρχή) με στόχο τον επαναπροσδιορισμό του κυκλοφοριακού ζητήματος.

Ως 'ΠοδηΛάτρεις', η θέση - πρότασή μας είναι απλή και «εγκεκριμένη» επιστημονικά. Αν αυτή τη στιγμή οι εν δυνάμει ποδηλάτες ενθαρρυνθούν - διευκολυνθούν να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο για τις μετακινήσεις τους, γίνουν δηλαδή ποδηλάτες, το κυκλοφοριακό λύνεται διά μιας. Λύση απλή. Λύση ουτοπική (...για την ώρα).

Ωστόσο, η Ε.Ε. διακρίνει τα μέτρα για την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση σε ‘σκληρά’ και ‘μαλακά’. Τα σκληρά αναφέρονται σε σχεδιασμό και κατασκευή υποδομών - μεγάλο χρηματικό κόστος. Τα μαλακά σε ενημέρωση και επιμόρφωση πολιτών - φορέων - μικρό χρηματικό κόστος. Με βάση μια τέτοια προσέγγιση, προτείνουμε:

Ενιαίος πολεοδομικός - κυκλοφοριακός σχεδιασμός με βαθύ χρονικό ορίζοντα και ενιαία στρατηγική, βάσει της οποίας θα εκτελείται οποιοδήποτε έργο. Π.χ. ενιαία στρατηγική για τον καθορισμό και την εφαρμογή του ΓΠΣ, την αναβάθμιση του συστήματος μεταφορών και του δικτύου δημόσιων συγκοινωνιών, τη δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων - ποδηλατοδρόμων, την κατασκευή περιφερειακών πάρκινγκ, τη διαχείριση των ελεύθερων χώρων - χώρων πρασίνου κ.λπ.

Τη δημιουργία Δημοτικού Κέντρου Διαχείρισης Κινητικότητας (στο πλαίσιο των μαλακών μέτρων), το οποίο θα ενημερώνει και θα προωθεί όλες τις εναλλακτικές μεθόδους μετακίνησης πέραν του Ι.Χ. (βασίζεται στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Διαχείρισης Κινητικότητας. Τέτοιο Κέντρο διαθέτει ήδη ο Δήμος Καλαμαριάς, Θεσσαλονίκη).

Ενταξη του νέου Δήμου σε κάποια από τα πολλά Ευρωπαϊκά Δίκτυα Πόλεων για την Κινητικότητα και τη Βιωσιμότητα (CIVITAS, CAR FREE CITIES, POLIS κ.ά.) για την ανταλλαγή πολύτιμης γνώσης και την κατά περιπτώσεις διεκδίκηση κονδυλίων.

Θέσπιση τακτικών δημόσιων συζητήσεων με την εμπλοκή φορέων και πολιτών για την αξιολόγηση - πρόοδο της υπάρχουσας κατάστασης και των προτεινόμενων λύσεων. Την προώθηση εκπαιδευτικού υλικού σε σχολεία για την καλλιέργεια της κυκλοφοριακής συνείδησης.

Οι παραπάνω προτάσεις συνοψίζουν επιγραμματικά τη στάση μας απέναντι στο ζήτημα του κυκλοφοριακού προβλήματος, πέραν του διακαούς μας πόθου να μετατραπούν τα Χανιά σε μια ποδηλατούπολη. Συνοψίζουν την πάγια θέση μας ότι ο ποδηλατόδρομος, ο πεζόδρομος, η πρόσβαση ΑμεΑ και η εν γένει Βιώσιμη Κινητικότητα μιας πόλης επέρχεται μέσω του σωστού ευέλικτου σχεδιασμού και την απόκτηση συλλογικής νοοτροπίας. Πράγματα παντελώς απόντα απ’ την ελληνική πόλη (...προς το παρόν).

Απευθυνόμαστε επίσης στη νέα Δημοτική Αρχή (ή Υπηρεσία) και με ένα παράδειγμα, μιας και η τρέχουσα κρίση απαιτεί απτότητα και ρεαλισμό στις προτάσεις που μπορεί να διαμορφώνει ο καθένας.

Εστω ότι διαθέτουμε 47.000 ευρώ. Τα διαθέτουμε όλα για την υλοποίηση της πρότασης 2. Σε υπάρχοντα χώρο του Δήμου, τον εξοπλίζουμε με 10.000 ευρώ και εγκαινιάζουμε το λεγόμενο Κέντρο Διαχείρισης Κινητικότητας. Με 25.000 ευρώ δημιουργούμε τη βάση για μερικές πιλοτικές δραστηριότητες, ενδεικτικά:

- πρόγραμμα ΕΥΜ (Εξατομικευμένη Υποστήριξη Μετακινήσεων), που βοηθά τους πολίτες να διερευνήσουν πώς μπορούν να περιορίσουν τη χρήση του αυτοκινήτου αναφορικά με τα προσωπικά πρότυπα μετακινήσεων

- προγράμματα για τη δημιουργία υπηρεσιών car pooling - car sharing

- καμπάνιες για τα σχολεία «πεζά λεωφορεία - ποδηλατικά λεωφορεία»

- on–line ενημέρωση για την επιλογή μέσων μεταφοράς και διαδρομής με ενιαία κάρτα (π.χ. smart-card για πληρωμή πάρκινγκ, ενοικίαση κοινόχρηστου ποδηλάτου, πληρωμή εισιτηρίου λεωφορείου κ.λπ.)

- «στη δουλειά με ποδήλατο» και προώθηση εκπτώσεων σε πακέτα εισιτηρίων Μ.Μ.Μ. από εργοδότες

- έρευνα για τη χρήση Ευφυών Συστημάτων Μετακίνησης (ITS- Intelligent Transport Systems)

- προώθηση στα σχολεία φακέλου Ποδηλατώ με Ασφάλεια (ΠοδηΛάτρεις 2007) σε συνδυασμό με επαναχρησιμοποίηση του πάρκου Κυκλοφοριακής Αγωγής (Φράγκικο), αλλά και το σύγχρονων προδιαγραφών πάρκο στο Καμπάνι

- έξυπνο πάρκινγκ (μέσω διαδικτύου) και διαχείριση εσόδων από αυτό αποκλειστικά για την περαιτέρω αναβάθμιση του δημόσιου αστικού χώρου (πάρκινγκ, πράσινο, δίκτυα ποδηλατοδρόμων - πεζοδρόμων κ.λπ.)

- υπηρεσίες paratransit (εκμίσθωση ιδιωτικών οχημάτων με ωφέλειες δημόσιας συγκοινωνίας) όπως το TreinTaxi (Ολλανδία), το Anrufsammeltaxi (Γερμανία, Αυστρία και Ελβετία)

- υποστήριξη Πανευρωπαϊκής Εβδομάδας Κινητικότητας*

Ολα τα παραπάνω αναφέρονται ενδεικτικά των δυνατοτήτων που θα μπορούσε να έχει ένα τέτοιο κέντρο με στόχο τη συμβολή στη διαμόρφωση συλλογικής νοοτροπίας ως προς τις μετακινήσεις. Αυτής που λειτουργώντας συμπληρωματικά του μακροχρόνιου σχεδιασμού θα ολοκληρώσει σε βάθος χρόνου τη προσπάθεια για μια πόλη βιώσιμη.

Επανερχόμενοι στα οικονομικά της πρότασης, τα παραπάνω συνοψίζονται περίπου στο κόστος των 35.000 ευρώ. Μας μένουν συνεπώς και 12.000 ευρώ. Με αυτά προωθείται η αγορά και τοποθέτηση 70 κοινόχρηστων ποδηλάτων προς ενοικίαση... για αρχή.

Με τα ίδια λεφτά ωστόσο (47.000 ευρώ) αγοράστηκαν απ’ την προηγούμενη Δημοτική Αρχή το περασμένο καλοκαίρι έξι scooter για τη Δημοτική Αστυνομία. Στην τιμή δηλαδή έξι μηχανών 650 cc. Να κάνουν τι;

Πρόθεσή μας δεν είναι η αντιπολίτευση. Είναι η δημιουργική εποικοδομητική κριτική. Δεν διαχειριζόμαστε δημόσια χρήματα. Βλέπουμε, ακούμε, προτείνουμε, ποδηλατούμε.

Ευχόμαστε αυτή η Δημοτική Αρχή (ή Υπηρεσία) να είναι πιο ευέλικτη, τολμηρή και επί της ουσίας. Οι ΠοδηΛάτρεις δηλώνουμε παρόντες και διεκδικούμε χώρο για το ποδήλατο. Είμαστε στον δρόμο και προωθούμε το ποδήλατο με σειρά δράσεων και πρωτοβουλιών. Νιώθουμε ότι εκφράζουμε πολλούς κατοίκους της πόλης και ότι ο Δήμος δεν βρίσκεται απέναντί μας αλλά δίπλα μας. Ημασταν παρόντες στο πρώτο Δημοτικό Συμβούλιο για το κυκλοφοριακό (2/2/11, Δ.Σ. Δημ. Κοιν. Χανίων) και είδαμε ιδίοις όμμασι θέληση και θετική διάθεση από όλους. Είδαμε όμως και μέλη του Συμβουλίου να παραδέχονται ότι δεν έχουν δει ποτέ τους την κυκλοφοριακή μελέτη ή να μην γνωρίζουν βασικές πτυχές του θέματος. Περιμένουμε πιο εμπεριστατωμένες απόψεις - δράσεις από ανθρώπους που ορίστηκαν για να αντιμετωπίσουν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα της πόλης μας.



*Σ’ ό,τι αφορά τις πηγές για την παράθεση στοιχείων - πληροφοριών (βλ. προγράμματα, δίκτυα πόλεων κ.λπ.), αυτές βρίσκονται στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου. Προέρχονται μεταξύ άλλων και από την εν εξελίξει εργασία της ομάδας Πρασίνου - ΤΕΕ (αποτελούμενη από 10 αρχιτέκτονες) με τη συμμετοχή σε αυτήν μέλους της ομάδας ΠοδηΛάτρεις.



www.podilatreis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: