Ads 468x60px

Κυριακή 21 Νοεμβρίου 2010

ΚΑΣΙΜΑΤΗΣ Η ιστορία των ελληνικών διτρόχων

Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ

Η γοητεία του ποδηλάτου είναι διαχρονική. Απλώς «σκιάστηκε» από την αντίστοιχη του αυτοκινήτου. Και τώρα επιστρέφει. Μεσούσης της κρίσης, το ποδήλατο είναι ίσως από
τα λίγα προϊόντα που χρόνο με τον χρόνο αυξάνουν τις πωλήσεις τους. Και η κρίση τα... βοηθάει. Οπως λέγεται είναι ιστορικά επιβεβαιωμένο. Περί τα 300.000 ποδήλατα
πάσης φύσεως πωλούνται ετησίως. Η διαχρονική παρουσία του ποδηλάτου καταγράφεται μέσα από τη διαδρομή της παλαιότερης εισαγωγικής επιχείρησης στην ελληνική
αγορά, της εταιρείας Γ. Κασιμάτης ΕΠΕ και της μοναδικής μεταποιητικής ελληνικής επιχείρησης του κ. Αγγ. Μανιατόπουλου.

«Η κρίση ευνοεί το... ποδήλατο» υποστηρίζει ο κ. Γ. Κασιμάτης , ο παλαιότερος σήμερα «ποδηλατάς»- και από τους μεγαλύτερους- της ελληνικής αγοράς. Το ποδήλατο για τους Κασιμάτηδες είναι οικογενειακή υπόθεση, αλλά και ιστορία. Κυρίως ιστορία...


Καμίνια, 1945
Στην εξέλιξη της οικογενειακής επιχείρησης του κ. Κασιμάτη είναι καταγεγραμμένη όλη η μεταπολεμική ιστορία του ποδηλάτου. Η δική του ιστορία άρχισε όταν ο πατέρας του, Νίκος Κασιμάτης, στα Καμίνια του Πειραιά μάζεψε το 1945 ποδήλατα που είχαν αφήσει οι Γερμανοί φεύγοντας από την Ελλάδα. Και αφού τα επισκεύασε (ενισχύοντας τον σκελετό)- τότε δεν είχαν σαμπρέλες και οι ρόδες είχαν καουτσούκ δεμένο με σύρμα, ήταν πατέντα δική του- τα νοίκιαζε, κυρίως σε μπακάλικα της εποχής. Ηταν το φθηνότερο και πιο μαζικό μεταφορικό μέσο. Το πρώτο ποδηλατάδικο το άνοιξε στην οδό Μουτσοπούλου, στα Καμίνια. Αργότερα έφυγε από εκεί και έστησε μια παράγκα στην πλατεία Ιπποδαμείας- στην ίδια πλατεία και ακριβώς απέναντι από εκεί όπου βρισκόταν η παράγκα του πατέρα του ο κ. Κασιμάτης έχει τα γραφεία και το κατάστημα λιανικής.

Οι δουλειές πήγαιναν καλά και μαζί του ήλθαν και τα άλλα τρία αδέλφια του, οι Παναγιώτης, Αλέξανδρος και Ελευθέριος. Πλέον η επιχείρηση ονομάζεται Κassimatis Βros. Και από το 1957 αρχίζει να σκέπτεται σοβαρά να κάνει και δικές του εισαγωγές. Τον επόμενο χρόνο πηγαίνει μόνος του στη Γερμανία, στην πόλη Μπίλεφελντ, και βρίσκει μια κατασκευαστική εταιρεία ποδηλάτων, ο ιδιοκτήτης της οποίας ονομαζόταν Γκέμπελ. Κλείνει τη συμφωνία θέτοντας στον γερμανό βιομήχανο δύο όρους: πρώτον, τα ποδήλατα να έρχονται διαλυμένα και να τα συναρμολογεί ο ίδιος- για να τα αγοράζει φθηνότερα- και, δεύτερον, να μη φέρουν μια επωνυμία εξαιρετικά μισητή στην Ελλάδα. Ο Γερμανός δέχεται και στα ποδήλατα δίνει δική του ονομασία, «Οlympic».

Ηταν και φανατικός Ολυμπιακός. Ετσι έρχονταν τα βασικά εξαρτήματα του ποδηλάτου και τα άλ λα αξεσουάρ τα κατασκεύαζε ο ίδιος, αφού πλέον η παράγκα έγινε μια μικρή βιοτεχνία. Κάθε χρόνο πουλούσε 1.000- 1.500 ποδήλατα, κάνοντας επίσης επισκευές και μετατροπές. Στη συνέχεια έκανε εισαγωγές από την Αγγλία, τα Ρhilips και τα Raleigh. Οι δουλειές πήγαιναν καλύτερα χρόνο με τον χρόνο.


Ηκάμψη του ΄70


Η πρώτη κάμψη αρχίζει να εμφανίζεται μετά το 1965 και το 1970 η αγορά του ποδηλάτου βρίσκεται αντιμέτωπη με την πρώτη κρίση της. Τότε αρχίζουν να κάνουν μαζικά την εμφάνισή τους τα αυτόματα μοτοποδήλατα. Η μόδα της εποχήςτα Sachs, τα Ζundapp, τα Κreidler. Η δεκαετία του 1970 είναι δύσκολη, ενώ οι αδελφοί Κασιμάτη προσπαθώντας να παρακολουθήσουν τις τάσεις της αγοράς κάνουν και οι ίδιοι εισαγωγές μοτοποδηλάτων. Από το 1974 η εταιρεία μετονομάζεται Ποδηλατεμπορική Αφοί Κασιμάτη ΑΕ. Η ανάκαμψη αρχίζει από το 1977 και το 1979 που εκδηλώνεται η δεύτερη πετρελαϊκή κρίση η εταιρεία πουλάει 25.000

ποδήλατα τον χρόνο.

Τις δύο επόμενες δεκαετίες η αγορά γίνεται πιο δύσκολη, αλλά η εταιρεία ταλαιπωρείται από τις οικογενειακές διχογνωμίες. Το 1998 ο Νίκος Κασιμάτης πεθαίνει και η εταιρεία βρίσκεται στη χειρότερη στιγμή της. Και όπως λέει ο κ. Νίκος Κασιμάτης, εγγονός του ιδρυτή, «ως το 2002 παλεύαμε με τα κύματα». Πράγματι, οι πωλήσεις της έχουν πέσει στις 280.000 ευρώ ετησίως. Τελικώς η εταιρεία περνά στον κ. Γ. Κασιμάτη- μετονομάζεται Γ. Κασιμάτης ΕΠΕ- και η απογείωσή της αρχίζει από το 2004, όταν «μετά πολλών κόπων και βασάνων» κατορθώνουν, πατέρας και γιος, να πάρουν την αντιπροσωπεία της αμερικανικής Specialize, από τις κορυφαίες μάρκες στην παγκόσμια αγορά του ποδηλάτου.

Και όχι μόνο για την ελληνική αγορά, αλλά και την Κύπρο, τη Μάλτα και τη Βουλγαρία. Και όπως λέει ο κ. Νίκος Κασιμάτης, οι πωλήσεις «τρέχουν» κάθε χρόνο με ρυθμό μεγαλύτερο από το 30%, και η εταιρεία έχει βρεθεί στις τρεις πρώτες θέσεις της αγοράς, μιας αγοράς που σήμερα «τζιράρει» περί τα 50 εκατ. ευρώ. Και ανεβαίνει κάθε χρόνο...


http://www.tovima.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: